Maak meteen een afspraak:
|
|
046-4007707 |
|
|
"Mijn kind heeft moeite met het aankleden en veters strikken."
"Mijn kind is onhandiger met spelletjes dan zijn leeftijdsgenootjes."
"Mijn kind heeft veel moeite met zelfstandig werken."
"Kan het zijn dat mijn kind prikkelgevoelig is?"
"Kunt u een aangepaste fiets aanvragen voor mijn kind?"
Bij deze en andere problemen op het gebied dagelijkse handelingen bent u bij een kinderergotherapeut op de juiste plek. De kinderergotherapeut biedt hulp in de vorm van onderzoek, therapie en advies op maat.
Wat is kinderergotherapie?
Als gevolg van een vertraagde motorische ontwikkeling, sensorische informatieverwerkingsproblemen, ziekte of een ongeluk, kan een kind beperkingen ervaren. Het uitvoeren van vaardigheden, die normaal gesproken zonder veel moeite eigen gemaakt worden, zijn dan ineens niet meer zo vanzelfsprekend. Het kind heeft moeite met het aanleren of uitvoeren van deze vaardigheden en dit kan leiden tot onzekerheid of frustratie.
De kinderergotherapeut is deskundig in het analyseren van vaardigheden en verbeteren van het dagelijks handelen.
Wat gaat er niet vanzelf en waarom lukt dit niet?
Alles is gericht op het trainen van de vaardigheden of optimalliseren of aanpassen van de omgeving, zodat het kind zo betekenisvol en zelfstandig mogelijk kan handelen in zijn of haar omgeving.
Meedoen; thuis, op school en in de vrije tijd!
Waarvoor kun je bij de kinderergotherapeut terecht?
Hoe werkt de kinderergotherapeut?
In een gesprek wordt bekeken wat de hulpvraag is. Deze hulpvraag, de wensen en behoeftes van het kind zijn uitgangspunt.
Aanvullend op dit gesprek vullen ouders en, indien nodig, de leerkracht een vragenlijst in.
Door observaties en het gebruik van testen worden de handelingen geanalyseerd. Er wordt bekeken wat de mogelijkheden en beperkingen van het kind zijn om deze handelingen uit te voeren.
Het is mogelijk een screening van het handelen te laten doen in de klas. Hierbij wordt er gericht geobserveerd in de vertrouwde omgeving van het kind. De problemen die de ouders, leerkrachten of het kind zelf aangeven, worden in kaart gebracht. Hierbij wordt naar het kind gekeken, naar de taken en naar de omgeving. Er wordt niet alleen gekeken naar de oorzaak van de problemen, maar ook naar de sterke kanten van het kind en de taak- en omgevingsfactoren.
De resultaten van de intake en het onderzoek worden verwerkt in een onderzoeksverslag. In een gesprek met ouders worden deze resultaten besproken en worden er samen behandeldoelen opgesteld.
De behandeling duurt 30 of 45 minuten en vindt plaats in de praktijk, op school of thuis. De ouders worden hierbij betrokken.
De ergotherapeut oefent spelenderwijs met verschillend spel- en ontwikkelingsmateriaal. Naast algemene ergotherapeutische principes wordt er gebruik gemaakt van diverse wetenschappelijk onderzochte behandelmethodes. Ouders worden geadviseerd op welke wijze het kind ondersteund kan worden. Indien gewenst worden er aan school handelingsadviezen gegeven. Dit stelt het kind in staat het geleerde goed toe te kunnen passen in de klas. Soms is het nodig hulpmiddelen te gebruiken of de omgeving aan te passen, waardoor het kind een vaardigheid beter kan uitvoeren.